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Projects/Development Methodology

How to write a project scenario (UML, Usecase) (프로젝트 시나리오 작성 방법)

by Dev Diary Hub 2022. 9. 4.
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How to write a project scenario (UML, Usecase)

프로젝트 시나리오 작성 방법 (UML, 유스케이스)

 

UML Usecase를 활용한 다이어그램 (출처_마이크로소프트)

 

 

유스케이스는 고객의 요구사항을 정리하기 위해 사용된다. (고객(비개발자) -> 업주(개발자))

실무에서도 고객의 요청사항을 개발자에게 전달하는데 유용하게 사용된다.

(Use cases are used to organize customer requirements. (Customer (Non-Developer) -> Owner (Developer))

In practice, it is usefully used to deliver customer requests to developers.)

 

 

시나리오? 유스케이스? (scenario? use case?)

시나리오란 사용자가 프로그램을 사용하는 일련의 행동을 의미한다.

프로그램의 공통 목적을 위해 이러한 시나리오를 순서대로 묶어서 기록하는 것을 유스케이스라고 한다.

(A scenario is a set of actions that a user uses a program.

Recording these scenarios in sequence for a common purpose of a program is called a use case.)

 

 

유스케이스 - 액터 (Use Case - Actor)

액터란 프로그램을 사용하는 유저다.

액터는 실제 사람이 될 수도 있고 다른 프로그램이 될 수도 있다.

(An actor is a user who uses the program.

Actors can be real people or other programs.)

 

 

유스케이스 - 성공시나리오 (Use Case - Success Scenario)

성공 시나리오란 프로그램에 아무런 예외, 버그 등의 문제 없이 프로그램 사용 목적을 달성하는 시나리오다.

성공 시나리오에서는 액터가 아무런 문제없이 프로그램을 사용하면서 원하는 목적을 이루는 과정을 기록한다.

(A success scenario is a scenario in which the purpose of using the program is achieved without any exceptions or bugs in the program.

A success scenario records how an actor achieves his or her desired goal while using the program without any problems.)

 

유스케이스 - 확장시나리오 (Use Case - Extended Scenario)

확장시나리오란 성공시나리오 과정에서 발생할 수 있는 다양한 문제 상황의 시나리오다.

즉, 유스케이스를 작성할 때에는 성공 시나리오부터 기재한 후, 각 유스케이스에 대해 발생할 수 있는 확장시나리오를 전개하며 작성하는 것이 좋다.

(An extended scenario is a scenario of various problem situations that may occur in the course of a success scenario.

In other words, when writing a use case, it is recommended to write the success scenario first, and then develop and write extended scenarios that may occur for each use case.)

 

 

 

유스케이스 예시
  1. 성공 시나리오 (Success Scenarios)
    1. 사용자는 음악 리스트에서 음악을 듣는다. (The user listens to music from the music list.)
    2. 사용자는 음악 리스트의 항목을 북마크에 등록한다. (The user registers an item of the music list in the bookmark.)
    3. 사용자는 북마크 탭에서 등록한 음악을 듣는다. (The user listens to the music registered in the Bookmarks tab.)
  2. 확장 시나리오 (Extended Scenarios)
    1. 사용자가 북마크에 노래를 등록하지 않은 경우 (If the user has not registered the song in bookmarks)
      1. 북마크 탭에 진입시, 화면에 안내 문구('북마크에 음악을 등록할 수 있습니다' 등)을 출력한다. (When entering the bookmark tab, a guide text ('You can register music in the bookmark', etc.) is displayed on the screen.)
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